המאמן, קווים לדמותו - דודי שבי

דודי שבי - מנהל מועדון הבייסבול יובלים וחובב ספורט מושבע, משתף בטור מיוחד את ההתרשמות שלו מסוגי המאמנים. ההתרשמות נגזרת ממשחקי כדורסל בליגות ילדים בהם צפה, אך כמובן שאין שום בעיה למצוא קווים מקבילים גם לענף הכדורגל.
פורסם ב: 25/01/2018 18:34:08

מאת: דודי שבי - מנהל מועדון בייסבול יובלים


בשנתיים האחרונות אני משתדל לראות את ילדי במשחקי הליגות לכדורסל השונות, וכמו שאר ההורים אנחנו צופים בהתנהלותם של המאמנים שעומדים על הקווים ומנהלים את קבוצתם. ניהול משחק נכון זו מיומנות שמצריכה ניסיון רב, והזמן שמוקדש בקורסי מאמנים לניהול משחק והתייחסות לשחקנים, שופטים, קהל והנהלה לא נדון באופן מיוחד ואין על נושא זה ציון או בחינה. ניתן לראות בבירור שניהול המשחק הפופולארי אצל המאמנים הוא אגרסיבי וקולני. יש גם מאמנים שנוקטים ביחס מאיים, אלים ומשפיל לשחקנים. ניתן להבחין שהרבה מהמאמנים לא יודעים להתאים את אופן הדיבור והיחס, לגיל השחקן ומצבו הרגשי. מעמדו של המאמן וסמכותו נפגעים, מניהול כושל של משחקים מכמה סיבות: ההורים מתקשים לגבות את התנהלות האגרסיבית של המאמן מול השחקנים. השחקנים מרגישים מאויימים והלחץ נראה בפנייהם במקום חיוך והנאה. הנהלת המועדון מקבלת איתותים על מאמן שיחסו איננו הולם את המעמד. בטור זה הביא את רשמיי מההתרשמות שלי מסגנונות מאמנים בהם נתקלתי.

הדורס

משימתו של המאמן היא לנצח! חד משמעית! זה לא משנה כרגע אם מדובר על קבוצת ילדים בגיל 10 או בקבוצת מבוגרים, זה לא משנה אם זה משחק חשוב או סתם לפרוטוקול, הכל כשר בכדי לנצח. הנחייה לשחקנים ברורה - ניצחון ויהי מה! ניהול משחק דורסני, הופך מאמן שאמור לחנך ולתקן שגיאות ללוחם, שמתעל את כל האנרגיות שבו להתגבר על היריב. צורת ניהול המשחק מותאמת למטרות כמובן, והמאמן ידאג להעניש את השחקנים על כל טעות באופן מידיי! אין סובלנות לטעויות! את הצעקות וההשפלות שלו כולם סופגים ושותקים. הסובבים אותו הם רק מכשול שצריך להתגבר עליו בדרך לניצחון! ניתן להבחין שמאמן דורסני שהבטיח את ניצחונו מיד יושב ונרגע ולמעשה מפסיק לנהל את המשחק - המטרה הושגה! מאמנים עם ניהול משחק מסוג זה נשארים לאמן בליגות הנמוכות בגלל חוסר היכולת להתאים את גישתם לרמת המשחק וגיל השחקנים. מאמנים אלו הם בגדר סכנה של ממש להתפתחותם הרגשית של הילדים, והשפעת הספורט על עתידם של השחקנים. 

הבייביסיטר

משימתו של המאמן היא לחזור כבר הביתה! הוא מאוד מתוסכל ממשהו… זה יכול להיות השכר שלו בהתאם למאמץ שהוא משקיע בקבוצה, יכול להיות שיש משחק חשוב שהוא מפספס בטלוויזיה או שנמאס לו כבר לנהל משחקים משעממים. ניהול משחק במודעות כזו גורמת למאמן לשבת לאורך כל המשחק, אי לקיחת פסקי זמן ומיעוט חילופים. בניהול משחק חובבני אין הערות לשחקנים מצד המאמן, אין הפקת לקחים והתאמות במשחק, השחקנים ללא אנרגיות מיוחדות שמעידות על משמעת ונאמנות למאמן. מאמנים אלו עדיפים על המאמן הדורסני, בגלל שהם לא פוגעים בבטחון של השחקנים [הם לא מפתחים כלום אבל הם לא מזיקים].


המחנך


משימתו של המאמן ליישם את הנלמד באימונים! מבחינת המאמן, זהו הזמן שבו השחקנים יוכלו ליישם את החיבור הקבוצתי ואת התרגילים והתנועות שהוא התאים עבורם כקבוצה. הוא יודע שזה הזמן המתאים לתגמל את השחקנים על המאמץ הרב שהם משקיעים במשך השבוע. במהלך המשחק מאמן זה ידאג להיות מעורב בכל דבר ויקפיד לתקן שגיאות, הוא יודע לספוג טעויות של שחקן ולהכיל אותן, ומילות פרגון רבות יוצאות מגרונו. מאמן זה ידאג שהספסל יהיה ”חי“ ומעורב בנעשה במשחק, חשוב לו שכולם ישחקו ויזיעו. ניהול משחק חינוכי עוזר לשחקנים להבין שהם נמצאים בתהליך למידה, והתוצאות הן לא העיקר כרגע אלא רמת הביצוע בהתאם למה שתורגל באימונים. 

המקצוען

מטרת המאמן לממש את המטרות המקצועיות שנקבעו על ידי המועדון והקבוצה! ניהול משחק ברמה זו קורה עם שחקנים יציבים ברמה הרגשית שיש להם אפשרות להפקת לקחים מביקורת בתנאי לחץ. שחקנים אלו מתוגמלים בהתאם לתאום הציפיות שנקבע בתחילת השנה והמאמן הוא כלי הביצוע של המערכת. [יש הבדל משמעותי בין שחקן שיודע לקבל ביקורת ומצפה לה לבין שחקן שרועד מקולו של המאמן!]. בניהול משחק מקצועי אין השפלות ותוכחות בין המאמן לשחקן, במקרים של שגיאה השחקן כבר יודע להפיק לקחים בעצמו ותפקיד המאמן לשקף לשחקנים את הנעשה במגרש מיחוץ לקווים, ולדרוש התאמות ושינויים בכדי לנצח בהתמודדות.


דברי סיכום



אין זה נכון לבוא בטענות למאמן ולהוכיח אותו, כי אף אחד לא לימד אותו. הוא באמת לא יודע דרך אחרת. צריך לייחס חשיבות לנושא ניהול משחק מותאם לרמה ולגילאי השחקנים, בקורסי הספורט השונים. חשיבות מנהל מקצועי באגודות הספורט שמגיע לצפות במאמנים במהלך משחק מאפשרת משוב כלשהוא למאמן. ללא ביקורת ניהול משחקים השינויים שנראה במגרש הם רק בזכות רצונו הטוב של המאמן ללמוד ולהתנהג אחרת.